Mina 5 bästa tips för att lyckas med viktnedgång

Har tänkt länge på att skriva ihop lite tips kring hur jag lyckades med min viktresa. Då menar jag framförallt den resan jag gjorde i slutet på 2018, då jag tog hjälp av PT, gick ”all-in” och hamnade på -16kg som resultat.

Dessa tips handlar dock inte rent specifikt och strikt om hur du blir av med övervikt. Tipsen syftar mer till att motivera, hur man håller sig till en plan och i slutänden lyckas nå sina mål!

Så. Utan någon längre bakgrundshistoria. Här följer mina tips.

1. Gå alla dina steg varje dag

För mig var det väldigt viktigt att sätta upp ett mål gällande vardagen. Vad skulle minsta möjliga ansträngning vara, det vill säga, om jag var sjuk och inte kunde träna, vad skulle då vara godkänt / dag?

Snabbt blev det standard med 10.000 steg / dag. Det är en siffra väldigt många har som mål, men också väldigt många som kämpar med att klara av. 10.000 steg var alltså ingenting jag redan gick varje dag. Långt ifrån.

Ser jag tillbaka på tiden före Augusti 2018, hade jag faktiskt inte en enda månad med ett snitt över 10.000 steg! Ganska anmärkningsvärt skulle jag säga. Dock skall man ta med i beräkningen att jag inte hade Apple Watch på armen under dessa tidigare år, däremot var telefonen i stort sett alltid med mig.

Så, hur klarade jag detta då?

Faktiskt så är det så att inte EN ENDA dag är missad sedan Augusti 2018. Jag har ALLTID gått in på över 10.000 steg. Varje dag, sedan dess. Nu är det Januari 2020. Bara att börja räkna antalet dagar i rad. Det blir en del!

Hemligheten, för mig, är att planera och förutse dagen. Vet jag med mig att slutet av dagen kommer vara upplåst med andra aktiviteter än rörelse, så ser jag alltid till att skaffa en bra grund tidigt på dagen.

Självklart har det funnits dagar där jag NÄSTAN missat, kommit på NÄSTAN för sent att det är dags att gå lite till osv. Men. Då har jag gjort det ändå. Bara att ställa sig upp från soffan och vandra runt i hemmet, om det vill sig riktigt illa. Det tar inte SÅ lång tid.

En stegräknare är självklart ett måste. Själv använder jag Apple Watch. En smartklocka som verkligen hjälpt mig och motiverat mycket under alla dessa månader.

Går inte mer in på vilken klocka eller märke du ska eller inte ska köpa här. Det finns massor av märken som är riktigt bra. Så, skaffa en som passar dina behov!

2. Följ dina kostplaner

Oavsett om du räknar kcal, kör Viktväktarna, någon form av diet eller, som jag, med kostschema från PT. Se till att hålla det du påbörjat.

I mitt fall handlade (handlar) det om att äta mycket MAT som gynnar mig i längden.

Första gången jag såg mitt kostschema från min PT tänkte jag: ”Herregud, skall jag äta allt detta varje dag!? Jag kommer aldrig gå ner i vikt!”. Du kanske redan räknat ut att det var precis den mängden mat och framförallt den sortens mat, som gjorde att jag lyckades.

Det KÄNDES i början som om, ju mer mat jag åt, desto lägre visade vågen och måttbandet varje mätning och vecka.

Denna punkt är utan tvekan den viktigaste för att du skall lyckas i längden. Jag kommer förhoppningsvis skriva mer om just inställning till mat i längre inlägg framöver. Vi håller det så kort det går i detta inlägg.

3. Träna hårt när du väl är på gymmet

Kanske lite av en klyscha för många, men för mig var det väldigt viktigt. Jag trodde verkligen jag tränade hårt när jag var på gymmet, men efter några rundor med min PT, fick jag bekänna färg. Jag kan säga nu att jag egentligen aldrig gett allt innan de första passen med PT (eller skall jag säga Coach).

Så. Ta dina kort för Instagram. Lägg upp ett filmklipp, eller två, när du tränar, MEN, kör stenhårt mellan dessa små minimala fotosessioner till pauser.

Hinner du inte träna långt pass? Bra! Kör då skiten ur dig själv den lilla tid du har. All träning är bra träning, börja inte tänka att: ”det blir ändå bara 20 minuter” eller liknande.

Kör på!

4. Logga / fotografera / skriv om dina framsteg

Detta är en av de roligaste (viktigaste) punkterna FÖR MIG. Jag älskar att se framsteg och hur statistiken stämmer överens med verkligheten. Tillfredsställelsen av att kunna se exakt hur ont och jobbigt det varit under träningspassen, ”svart på vitt”, på två jämförelsefoton, är obetalbart.

Jag vet inte hur många gånger jag suttit och klickat fram och tillbaka mellan två bilder med några månaders mellanrum, och bara njutit av hur mycket man åstadkommit.

Om du bara är lite som jag när det gäller detta, uppmanar jag dig att mäta, väga och fotografera mycket. Tycker du det är jobbigt att göra detta varje dag, varje vecka eller månad? Skaffa ett eget tempo eller avstämningsdag för just dina behov.

Vill du ha mer konkret tips på hur jag lägger upp det? Se min Instagram samt undersidorna för mina omgångar här på 60dagar.se

5. Ta hjälp och/eller berätta för någon vad du gör

Här finns det massor av olika tillvägagångssätt! Berätta för en kompis, håll denna uppdaterad och be om peppning.

Använd dig av sociala medier, skapa en Instagram, blogg eller använd Facebook. Vågar du, så blotta dig själv som du är och använd dina vänner och följare som peppande bollplank, både när det går bra och när du behöver en extra spark där bak!

Kombinerar du dessutom denna punkt med den tidigare, så kan du få massor med pepp och hjälp av andra som befinner sig på liknande ”resor” i livet.

Min lösning, är den du läser nu. En blogg. Ett Instagram konto.

….men FRAMFÖR ALLT, en PT!

Bonus tips!

Min PT kan inte hyllas nog mycket!!

Han heter Isak Melin och förändrade ALLT för mig. Vad är då så speciellt med Isak, hur kan jag veta det och har jag testat flera 100 olika PT’s?

Nej det har jag såklart inte, men för MIG spelar det mindre roll.

Det var han som fungerade för mig!

Från dag ett motiverade han mig, lärde mig massor om träning, både praktiskt och teoretiskt och, det som hjälpt mig enormt, om KOST OCH MAT!

Är det då det viktigaste han gjort för mig? Nej. Det viktigaste, med Isak för mig, är att han genuint bryr sig, är intresserad och verkligen innerst inne ville att just Jag skall lyckas.

Hur kan jag veta det, frågar du dig nu, är det inte så att en PT får betalt och kanske bara låtsas bry sig? Nej, vet ni, det syns och känns på någon, när det man tar emot och får till sig är genuint och inte ett uppdrag bland alla andra.

Självklart gäller det inte bara mig utan alla hans ”offer”, ( som han själv säger ), såklart.

Så. Gör dig en tjänst. Gå in på isakmelin.com och signa upp dig, om du är redo för förändring!

Kolla även hans Instagram @isakmelin.se

PS. Detta inlägg är inte på något vis sponsrat eller uppmuntrat av Isak Melin. Det är helt och hållet mina egna åsikter 🙂

Från hjärtat.

Tack Isak!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.